Ahogy többen is jósolták, jókora helyi botrány lett a MÁV-HÉV legfrissebb húzásából, hogy tegnaptól a városhatáron kívül már csak előreváltott jeggyel lehet felszállni a vonatokra. A kevés jegyautomata miatt utasok százai maradtak le az elérni kívánt vonatokról, és kényszerültek kígyózó sorok végigállására.
(forrás) A tippeket kommentbe kérem, hogy ki/mi van az index képének jobb alsó sarkában.
Nem feltételezem, hogy a felelős vezetők olyan hülyék volnának, hogy nem tudják felmérni cselekedeteik súlyát, intézkedéseik előkészítettségét, a botrányok elkerülésének módját. Ennek ellenére, a jelen helyzetre való tekintettel, elismerve a MÁV-HÉV vezetésének azon szándékát, hogy a bevételek nagyobb arányban folyjanak be, adnom kell néhány triviális javaslatot, hogy lehetne a helyzetet európai módon rendezni:
- Először gondolkodjunk, aztán cselekedjünk! Felmértük azt, hogy mekkora arányban utaznak bérlettel? Biztos, hogy az utasnak kell az egy hónap "türelmi idő"? Nem a MÁV-HÉVnek, hogy a feltételeket biztosítsa?
- Ha igen, akkor legyen elég automata! Annyi automatát kell üzembe állítani, hogy az öt perccel az indulási idő előtt érkező utas ne maradjon le a vonatról. Azaz a jelenlegi automata állomány többszöröse szükséges.
- Ha nincs automata, ki kell ültetni pár Marikanénit a padra, aki a szinte kizárólag vásárolt városhatárig szóló jegyeket árulja. Esetleg legalább ideiglenesen újra lehet nyitni a jó régen gondosan bezárt pénztárakat. Ja, hogy ez kiadással jár? Ez annak a másik serpenyője, hogy több lesz a bevétel.
- Biztosítsák az online jegyvétel lehetőségét! Nem űrtechnika, a sokat szidott anyacégnek is sikerült már! Ezzel az utasok akár a ráhordó buszon utazva is meg tudnák venni a jegyeket.
- Legyen a bérlet kedvezményes! Tök fölösleges az állami megrendelőre mutogatni, ha a megrendelés nem utasbarát, akkor a szolgáltatónak el kell érni, hogy az legyen! Végül is a szolgáltató él az utasból, nem a megrendelő. 2018-ban abnormális, hogy a havi bérlet ára csaknem 20 oda-vissza utazás árával egyenlő, ez a munka miatt ingázóknak tulajdonképpen teljes ár.
- Ha mindezek közül egyik sem megoldható, akkor bizony sűríteni kell a járatokat, hogy az utasok jobban eloszoljanak, illetve csökkenjen az utas idővesztesége lemaradás esetén.
Ha mérlegre tesszük a fentieket, a legdrágább opció az, ha minden marad a mostani rendszerben. Bár ekkor a bérletesek száma nyilván növekedésnek fog indulni, de sok sorbanállásra kényszerített utas inkább autóra vált, csökkentve a MÁV-HÉV bevételét, és tovább növeli a dugókat. Hogy a fentiek meg a régebbi közül mi a legolcsóbb verzió, annak eldöntését kénytelen vagyok a MÁV-HÉV vezetésére és szakembereire bízni, ők vannak a számok birtokában. De abban is biztos vagyok, hogy ha egy normális európai országban a cég vezetése röpül, ha ilyen előkészítetlen módon változtatja magát közszolgáltatóból közszivatóvá.
Kirúgásuk jogalapja is megtalálható a MÁV-HÉV közszolgáltatási szerződésében: "A Szerződés célja a Budapest Fővárosban és agglomerációjában felmerülő, [...] helyi és elővárosi személyszállítási szolgáltatás teljesítése, az elővárosi közlekedés iránti társadalmi és gazdasági igények kielégítése, ezzel az elővárosi közösségi közlekedés részarányának fenntartására és növelésére való törekvés a fenntartható fejlődés és környezet érdekében."
A szerző az LMP Közlekedés Műhelyének tagja, aki a MÁV-HÉV helyett is szégyelli magát, hogy ilyen trivialitásokat kell leírni 2018-ban.