HTML

Bemutatkozás

jakabfy.jpg

Zöld közszereplő, korábbi önkormányzati képviselő Józsefvárosban (2010-2019, LMP), Józsefváros és Ferencváros külső részének országgyűlési képviselőjelöltje (2014 és 2018). Szakpolitikai területek: gazdaság, közlekedés, energiapolitika.

Azért küzdök, hogy közös erőforrásainkat közös fenntartható jövőnk megalapozására fordítsuk, ne magánzsebekbe tömjük, és ezzel további százezreknek adunk munkát, és megélhetést.

Friss topikok

Címkék

Talán megvan a megoldás a Kiserdő megmentésére

2019.03.26. 23:19 jt

Hosszú töprengés után teszem közzé a javaslatomat az amúgy fölösleges és elbaltázott Galvani híd forgalmának elvezetésére a Ferencváros és Wekerle közötti Kiserdő letarolása nélkül.

Ha engem is megkérdeznének, ez a híd valószínűleg sosem épülne meg, helyette a sokkal jobb városszerkezeti helyen levő Albertfalvai híd készülne el, de az is csak nagysokára, mert jelenleg száz dolog van, ami a főváros közlekedésében előbbre sorolandó.

A Kiserdő megmentésére helyi civil mozgalom szerveződött, amelyet ellenzéki pártok is támogatnak, a felháborodás hatására pedig a terveket átgondolják, amelyet kormánypárti politikusok is szorgalmaznak. A mozgalom februárban alternatív tervet dolgozott ki. Itt leírok egy másik alternatívát.

A Kiserdőn keresztülvezető tervezett állapot (NIF)

2x2 sávos új közút jönne létre az erdőn át, sok ezer fa kivágásával, a pihenő funkció megszűnésével vagy jelentős megzavarásával.

Tervezett állapot vázlata:

Javasolt állapot

Nem épülne 2x2 sávos közút az erdőn át, hanem két ágon 2-2 sáv. Az egyik a jelenlegi 3-as villamos nyomvonalán az Ecseri út felé, a másik a jelenlegi 52-es villamos nyomvonalán a Határ út metróállomás felé. A két villamoság nem szűnne meg, hanem egyesülve átkerülnének egy új nyomvonalra a József Attila lakótelep tengelyében. Az 52-es villamos számára új végállomás létesülne az Ecseri úti metróállomásnál. A villamosoknak pedig a Határ útnál elvesző kapcsolat pótlására szükséges egy üzemi vágánykapcsolat a Száva garázzsal a lakótelepen keresztül.

Javasolt állapot vázlata:

Mi az, amit a javaslat megold?

  • Megépülhet a Fürjes-féle sávorgia: a hídról levezetett forgalom mind a négy sávja. Csak kettéválasztva. A közúti forgalmat kétféleképpen is lehet szervezni: mindkét ág 2x1 sávon, vagy az egyik ág két sávon egyirányú az Üllői út felé, a másik visszafelé.
  • A zöldfelületbe a beavatkozás minimális lesz, a Határ úti csomópontnál a szálloda mögötti területre, és a kocsiszín hátsó részére és az Illatos út – Határ út csomópont átépítésére korlátozódik.
  • Wekerlén a zajterhelés lényegesen nem változik. A házak melletti Határ úton a forgalmat csillapítani lehet/kell, de a távolabbi villamossínek helyén kialakított út folyamatosabban fog zajterhelést adni, mint a csak néha elhúzó villamos. Ez a nagyobb terhelés távolabb, és a legtöbb helyen fasorral elválasztva keletkezik. A két hatás eredője kiszámítandó, én enyhe csökkenést vélelmezek.
  • A József Attila lakótelep tengelyében fog járni villamos, nem a szélén, mint eddig. A lakók hozzáférése a közösségi közlekedéshez javul, a BKK egy buszjáratot felszámolhat, a villamosüzem üzemeltetési költségeiben növekedés nem várható, sőt a vágányhálózat rövidül, így a fenntartási költségek akár csökkenhetnek is.

 

Mi az, amit a javaslat nem old meg?

  • Nem olcsó. A NIF által megmaradónak tervezett villamospályákat fel kell szedni, és új helyre építeni.
  • A József Attila lakótelep zaj- és rezgésterhelése a villamos miatt növekedne, pakolóhelyszáma pedig némileg csökkenne, ez a telep széle környékén pótolható/pótlandó.

Természetesen –főleg a lakótelepen- mérlegre kell tenni az előnyöket és a hátrányokat, egy átfogó lakossági konzultáción kellene eldönteni, hogy megéri-e az ott lakóknak a villamossal járó jobb közlekedési ellátottság a plusz zaj és a telep szélén megnövekedő forgalom ellenében.

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jakabfytamas.blog.hu/api/trackback/id/tr2914717567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szekertabor · provo.blog.hu 2019.03.27. 10:37:48

Szerintem még egyszerűbb lenne az Illatos út Gyáli út alatti átvezetése után a folytatást egy felüljáróval átemelni a villamossínek felett, és rátenni a Határ útra. Esetleg a Határ út 2x2 sávját még lehet 1-1 sávval bővíteni a villamossínek felé, de ez nem feltétlenül szükséges. Viszont teljesen értelmetlen még egy párhuzamos utat építeni a Határ út és a villamos mellett, úgy, hogy közöttük nincsen beépítés, ebben egyetértek a poszt írójával.
Egy szempont indokolja az út áthelyezését az erdősáv közepére (a Határ út áthelyezését is), ez pedig az erdősáv zajvédő funkciója a József Attila lakótelep és a Wekerle telep irányába. Jelenleg ugyanis a Határ út forgalmának a zaját a Wekerle felé semmi nem csökkenti. Minden más megoldás esetén magas zajvédő falakat kell felhúzni az út mellett valamelyik lakóövezet irányába. Korszerű (és költséges) megoldás persze az lenne, ha az egész nagyforgalmú utat zaj- és porvédő plexialagútban vezetnék.

jt · http://jakabfytamas.blog.hu 2019.03.27. 10:48:10

@szekertabor:
1. A Határ út wekerlei oldala egy kertváros, egy új híd forgalmát nem kéne rájuk ereszteni.
2. Nincs is a Határ úton 2x2 sáv, csak 2x1
3. A jelenlegi villamossínek zaját egy erdősáv árnyékolja a Wekerle felé. Ha a mai Határ út forgalmát csillapítjuk, akkor a wekerleiek szerintem egyáltalán nem lesznek szomorúak!

misimisi 2019.03.27. 12:55:09

Tisztelt Jakabfy úr!

A lakótelep lakójaként csak annyit tudok felelni: köszönöm, nem kérek az ablakom alá egy komplett villamosvonalat.

Méltányolom a jobbító szándékot, de ez a javaslat számomra elfogadhatatlan.

Misimisi

gergo1000/2 2019.03.27. 13:21:20

szerintem ez rosszabb, mint az eredeti elképzelés. A zaj, attól, hogy kétfelé oszlik ugyanúgy meg lesz, csak mivel ketté van osztva már megmagyarázzák, hogy egyenként nem is zajos, szóval védőfal se kell. ezzel nem lehet választást nyerni, sőt szerintem még bejutni se lehet. Volt ez az ötlet szondáztatva?

stonefort2 2019.03.27. 16:13:21

Fura ötlet a villamost bevinni a lakótelep közepére. Tiltakozom. remélem, hogy az a beteg ötlet nem talál meghallgatásra.

MLAci 2019.03.27. 16:51:07

ezt bírom, nem kellene a wekerlet terhelni egy hiddal, mert szegenyek ott kervárosban laknak, nagyon rossz lenne nekik, de hülye prolik a József Attilán nyeljenek le egy komplett villamosvonalat :-D
Mibe fogadunk, hogy a képviselő a wekerlekertvárosi részén lakik? :-D
A galvani híd pedig rohadt fontos, már 20 éve meg kellett volna építeni. Csökkenne a belsőbb területek forgalma és a környezetszennyezés, mert aki át akar menni délbudára, annak nem kell 15-20 km-t kerülni. PErsze ez is csak annak nem fontos, aki 9-ből soha életében nem mozdult ki

Medgar 2019.03.27. 20:07:10

@MLAci: Csak a szokásos inkometens tervezés, a lényeg: A szent wekerle mindenek felett..

winterrain 2019.03.27. 20:43:13

Egyszerű. Nem kell autóba ülni. Én sem teszem ( kerékpározom ), és ha én meg tudom ezt tenni, akkor más is meg tudja. És akkor megmarad a kiserdő, csendes lesz a Wekerle, és nyugalmas a József Attila lakótelep.

Persze kell az autó, mert rengeteg ember szereti a nyugalmat, meg a zöldet, és kiköltöztek a városon kívülre. És onnan kerékpárral nagyon strapás...

halaloszto 2019.03.27. 21:00:16

@MLAci: plusz észre kellene venni, hogy az az erdő ott nem őshonos, hanem pont azért nem hagyták eddig beépíteni, mert oda volt szánva az út.

visz 2019.03.27. 22:02:31

Ugyan nem igazán ismerem a környéket, de a térképet nézve a Galvani híd természetes folytatásának az Ecseri út tűnik (felüljáróval a vasúti rendező felett), a Határ út pedig inkább az Albertfalvai híd folytatása. Nem?

gergo1000/2 2019.03.28. 10:10:17

@jt: most még van fal, majd mire megvalósulna már nem lesz

jt · http://jakabfytamas.blog.hu 2019.03.28. 11:16:56

@stonefort2: @misimisi: a villamos egyik fő funkciója, hogy a sűrűn lakott lakóterületeknek nagy kapacitású tömegközlekedési kapcsolatot adjon. Például hogy ne kelljen 15-20 percet gyalogolni a metróig. Budapesten is számtalan példa van rá:
https://www.google.de/maps/@47.4783637,19.1331655,752a,35y,39.2t/data=!3m1!1e3!5m1!1e2
https://www.google.de/maps/@47.4570209,19.0386043,906a,35y,39.17t/data=!3m1!1e3!5m1!1e2 (épülő)
https://www.google.de/maps/@47.5446481,19.0247068,910a,35y,90h,39.16t/data=!3m1!1e3!5m1!1e2

Persze arra is van példa, hogy csak a lakótelep szélén megy villamos. Legitim, védhető érv, ha nem akarnak villamost a lakótelepen belülre, mert zajos, mert sárga, mert sok helyet foglal, mert túl közel lesz, de az nem, hogy ne élne meg ott, hiszen jelenleg a JA tömegközlekedési lefedettsége átlagon aluli (finoman szólva). Ezért kell a társadalmi vita, de én az Önök helyében mérlegre tenném a pro és kontra érveket, nem érzelemből döntenék.
Szerintem az első opció, hogy ne épüljön a híd, így nem kell út sehova, ezért küzdjünk elsődlegesen. Ha nem sikerül, akkor azért, hogy legyen elég 2 plusz sáv, de ha ezt sem lehet átverni, akkor a legjobb az én verzióm, úgy gondolom.

jt · http://jakabfytamas.blog.hu 2019.03.28. 11:21:11

@MLAci: én Józsefvárosban lakom, de szerintem nem ez a lényeg. _Szerintem_ a villamosvonallal a lakótelep nyerne, hiszen ma már a középső részről is elég sokat kell gyalogolni a metróig. Persze ennek van ára, elismerem. Mérlegre kell tenni ezeket.
Azt is írja, hogy a Galvani híd megépítése meg fontos. Viszont az a rossz hírem, hogy ha megépül, akkor igenis legitim, hogy a csatlakozó úthálózatot fejleszteni kell, és plusz forgalmat pont nem szeretn se Wekerle, se a lakótelep. Érthető módon.

jt · http://jakabfytamas.blog.hu 2019.03.28. 11:23:04

@winterrain: én is kerékpározom, amikor tehetem. És igen, erre a városra nem új utak, hanem az autóforgalom jelentős megvágása férne rá. Kéne végre valami kompetens vezetés.

jt · http://jakabfytamas.blog.hu 2019.03.28. 11:25:16

@visz: Így van. De aranyáron nem akarnak alagutat/felüljárót építeni a Kén utcától. Ez nem olyan nagy baj amúgy, mert azt is mi fizetnénk...
süti beállítások módosítása