A Kocsis Máté vezette önkormányzat idén elhatározta, hogy összevonja a kerület óvodáit. A terv alapján egy csúcsvezetőt és három helyettest tesznek az intézményvezetők fölé, a mostani intézményvezetőket sokkal több órában visszaküldik a csoportokba dolgozni, míg a mostani vezető helyettesek munkájára a továbbiakban csak óvónőként számítunk, azaz vezetői kinevezésük megszűnik. Kocsis Máté a vitában elismerte kérdésemre, hogy a célok között szerepelt az, hogy a mostani vezetők munkaidejük nagyobb részét töltsék a gyerekekkel, bár az előterjesztés nem szólt erről egy szót sem.
A tervvel szemben ritkán látható társadalmi összefogás valósult meg. Két hét alatt ezer aláírás gyűlt össze, hétszáz szülőktől, és 300 támogatótól. A szülők aggodalmai nyilván abból is fakadnak, hogy élénk még az emlék az iskolák esetében a KLIK bevezetésekor történt állami káoszról, továbbá hogy minden fontos ügyben ezután a csúcsvezető fog dönteni, így például a pedagógiai programokat sem helyben hagyják jóvá.
Kocsis Máté megállapítása az volt, hogy a szülők politikailag motiváltan cselekedtek. A szülők persze többször kiemelték, hogy ez egyáltalán nem igaz, csak a gyermekek érdeke számított, a polgármestert ez egyáltalán nem érdekelte. (Sajnos ez alatt a rész alatt az ülésről készült videofelvétel éppen megszakadt, így meg kell várnunk a jegyzőkönyvet.)
Szülők és gyerekek petíció átadásra gyülekeznek Kocsis Máté irodája előtt (kép innen) |
Nem sikerült megválaszolni a szülők azon egyszerű kérdését, hogy mitől lesz ez jobb a gyermekeknek vagy a szüleiknek, az átalakítás szükségességére egy valódi indokot tudtak hozni: hogy egyszerűsödik a kommunikáció. Én arra világítottam rá, hogy ez legfeljebb a polgármester, alpolgármester székéből nézve igaz, hogy 13 helyett csak egy helyre kell kiküldeni az aktuális utasítást, és ha ezután nem tudják már követni az eddigi modellt, akkor a hivatal keretein belül kell alkalmazni erre egy plusz embert: inkább, mint szembemenni a társadalmi akarattal.
A további indoklási próbálkozások közül a legszebb az volt, amikor a polgármester arra hivatkozott, hogy nyakunkon a kötelező óvodáztatás, így most van itt az ideje az átszervezéseknek, hogy az új kihívásoknak is meg tudjon felelni az intézményrendszer, míg a következő hozzászólásban alpolgármestere azt bizonygatta, hogy a most zajló beiratkozások alapján nem várható a létszám komoly megugrása.
A testületi ülés előtt kikértem a szülőktől és a nevelőtestületektől beérkező hivatalos véleményezéseket. Ezek majdnem mindegyike az összevonás elutasítására buzdított. Mivel ezek nem kerültek be a mellékletek közé, a testületi ülésen hosszan felsoroltam több véleményt, amely a szülők és nevelők tanácstalanságáról, félelmeiről és megdöbbenéséről tanúskodott.
Álljon itt néhány idézet a szülők és a nevelőtestületek hivatalos, és döbbenetesen egy irányba mutató véleményéből:
Szorongok az állásom megtartása miatt
Nem látom a racionalitást, az átgondoltságot
Az összevont intézményhálózat mérete miatt óriási a kockázata annak, hogy sérül a gyerekek napi szintű szakmai ellátása
Profiltisztítás? Mit értenek ez alatt?
Ez a jövőben elvész, hisz egy ember nem tud egyszerre 13 helyen lenni
Mi, alkalmazottak tiltakozunk a tervezett összevonás ellen
Szülői megkeresés esetén ki lesz a kompetens személy?
Félrevezetőnek illetve zavarónak tartjuk, hogy az előterjesztés első oldalának második bekezdésében szerepeltetett adatok nem egyeznek a 3. oldalon található táblázat adataival.
Nálunk, ha a tagintézmény vezető heti 24 órában gyerekek közé kerül, akkor ez mínusz egy óvónői állást jelent.
Mit jelent az "intézményi létszám optimális kialakítása"? Jelenleg is a törvényi előírások szerint van meghatározva a létszám.
Törvény írja elő, hogy az óvoda teljes nyitvatartása alatt (6:30-17:30-ig) olyan vezetőnek illetve helyettesnek kell benn tartózkodnia az épületben, aki érdemben tud intézkedni adott esetben, pl baleset. Ezt hogyan gondolják megoldani?
A tagintézmény vezető csak napi másfél órában tudná vezetni az óvodát. Ez lenne a garancia arra, hogy a kerület óvodáiban megmaradjon a jelenlegi szakmai színvonal és a gördülékeny ügyvitel?
Szerintünk a kommunikáció eddig is jól működött a vezetők, fenntartó, működtető között.
Aggódunk, hogy esetleg áthelyezhetnek munkavégzésre bennünket egy másik óvodába.
A helyettesítéseket a hiányzó dolgozó esetében eddig is megoldottuk, és szerintünk ezután is meg lehet szervezni.
Egy óvodavezetőről írják kollégái: Eddig független vezetőként napi 8-10 órában végezte, intézte az óvoda feladatait
Az előterjesztésben "társadalmi viszonyok átalakulását" jelöli meg az önkormányzat. A leírt fogalmi rendszer nem értelmezhető számunkra. A gyakorlati tapasztalatunk alapján nem merült fel igény sem a szülők, sem a közösség részéről, hogy szükséges lenne a rendszer teljes átalakítása.
A dolgozókban félelemként fogalmazódott meg a "feladatokhoz igazodó munkaerő gazdálkodás".
A kolléganők biztonságérzete a változtatások hatására csökken, a további terhelések már kihatnak a gyermekek ellátásának színvonalára, szakmai munkájuk eredményességére.
A feladatok ellátásához szükséges a megfelelő infrastruktúra kialakítása. Jelenleg a Szigony utcai részlegben nincs internet elérhetőség, megfelelő számítógép és egyéb irodai felszerelés.
Az óvodaösszevonásoknak elsősorban a fenntartó részéről van hasznuk, az óvodákban dolgozók és az óvodába járó gyerekek szempontjából egyelőre nem látszik előny.
Ha az alkalmazottak nem érzik magukat biztonságban, hogyan tudják megadni a gyermekeknek az érzelmi biztonságot?
A JEB központi szervezeti egység dolgozóira közel 20%-os többletmunka fog terhelődni az új telephely beolvadásával. A legnagyobb többletteher az 1 fő munkaügyi ügyintéző napi feladatait érinti majd a legérzékenyebben, mert a jelenlegi JEB létszám munkaügyi kiszolgálása már jelenleg is csak naygon feszített tempóban, túlórával tartható.
Alkalmazotti egyeztetés:
Az alkalmazotti közösséget lelkileg rázta meg a változtatási szándék.
Rövidnek tartják az időt ahhoz, hogy ez szeptember elsejére működő rendszer legyen.
Ő azt tudja mondani, hogy a feladatok tükrében tudja tovább vállalni a vezetőséget.
Hogyha egy tagintézmény vezetőhöz fognak fordulni szülőként, nem lesz jogköre, hatásköre dönteni, választ adni, ez mind lassítja, ileetve többlépcsőssé teszi a problémát.
Nagyobb hatásköröket, nagyobb felelősségi köröket kapjanak a tagintézmény vezetők, és ne elvonjanak tőlük, és egy központosított, képviselő-testület által kinevezett, nehezen számon kérhető csúcsvezetőhöz delegálják ezeket a döntéseket!
Szülőként majd be kell jelentkezni, kapnak egy időpontot, és majd írásban 30 napon belül kapnak valamilyen választ. Ezek nem hatékonyságot segítenek elő.
tornaterem nincs, amit már 15 éve ígérnek
Kéri egy mondatban összefoglalni, hogy ez neki személy szerint szülőként miért lesz jó!
A szülőknek nincs erre szükségük, pont jó úgy, ahogy van.
A csúcsvezetéssel itt is az lesz, hogy el fogják küldeni a szülőket ide-oda.
Eddig hétvégn is bementek az óvodapedagógusok az óvodát takarítani, most már nem fognak menni, mert nem érzik magukénak.
Közben volt egy választás, a döntés előtt 4 hónappal, átbogarászta a választási programokat, és nem talált arra utalást, hogy óvodákat akarnak összevonni.
Azt látja, hogy azok a szülők, akik itt vannak, mind elégedetlenek ezzel az új rendszerrel. Mi fogja tükrözni ezeknek a szülőknek a véleményét, akik most idefáradtak?
Az a baj, hogy a szülők nem látják, ennek mi értelme van.
A szülői és alkalmazotti vélemények általam jutottak el a képviselő-testület elé. Kocsis Máté hangulatkeltésnek minősítette a hivatalos, de negatív vélemények (egyébiránt az összes vélemény 80-90%-a) felolvasását. |
Az eset kiváló példája annak, milyen magasról tesz a Fidesz-KDNP a társadalmi akaratra.
Még nyeregben érzik magukat. De ez meg fog változni. Sajnos addig is a kisgyerekes szülők fogják megszenvedni a belső támogatás nélküli átalakítást.