Ezen a nyáron több helyen pótlóbuszokal utazhatunk különböző felújítások miatt. A BKK a pótlásokat teljes szigetüzemként oldotta meg. Lássuk, szerintem hogy tette volna ugyanezt a régi, utasbarát szemléletű BKK a 3-as metró északi szakasza és a Nagykörút vonatkozásában!
Jelenlegi állapot
A 3-as metró északi pótlása eleve több sebből vérzik.
1. Bár a metróvonalon az adott forgalmi viszonyok között szükségszerű egyenkapacitást közlekedtetni a Lehel tér és Újpest között, a buszos pótlásnál ennek nem feltétlenül kellett volna így lennie, lévén, minél kijjebb megyünk, annál kisebb kapacitás is elég lett volna. Bár a társadalmi egyeztetés jótékony hatására végül a BKK a 34-es és 106-os buszokat beengedte az Árpád hídtól a Lehel térig, ezt még több járattal megtehették volna.
2. Sok utas a metróról a 4-6 villamosra száll át a Nyugatinál, most kénytelenek a Lehel tértől egy megállót a metróval utazni, így a plusz átszálláson legalább 5 percet veszítenek ahhoz képest, ha a buszok a Nyugatiba érkeznének. A BKK ebben a kérdésben sajnos hajthatatlan volt, pedig több száz, vagy több, mint ezer ilyen lakossági kérés is érkezett a metrópótlás társadalmi egyeztetésén.
Csúcsórában (ez általában reggel 7 és 8 között van) 32 indulás M3 jelzéssel Újpest - Árpád Üzletház felé, és 32 indulás M3A jelzéssel Újpest - Központ felé.
Életképek metrópótlásról
A nagykörúti pótlásnál "csak" az átszállásra kényszerítés a probléma, a pótlási feladatot a BKK alapvetően jól megoldotta.
Csúcsórában 41 indulás az Oktogon és Pál utca / Corvin negyed között.
Javasolt állapot
Ráhordó járatok átszervezése
A cikk alján levő táblázat tartalmazza, mely metróra ráhordó járatok közlekedtethetők meghosszabbítva a metrópótló vonalán. Ezek xy-M3 jelzéssel tovább közlekedhetnének (legalább) a Lehel térig. A járművek befelé a jelenlegi végállomáson kapnak 2-3 perc technikai időt, hogy pontosan tudjanak besimulni a menetrendbe. Újpesten és a Lehel téren megoldható, hogy a metrópótlók hangolva induljanak, akár dinamikusan alkalmazkodva ezen járatok forgalomba állásához.
Szóló járművek forgalomba állításának két korlátja is lehetséges: az egyik, hogy a csomópontokban ugyanúgy foglalják a szűkös kapacitást, mint a csuklósok, miközben kevesebb utast szállítanak. A másik, hogy egyszerűen nincs ennyi tartalék szóló busz. Ezért első körben csak a csuklósok meghosszabbításával számolunk.
Mindenképpen indokolt a 196A és a 122-es (csuklós) buszok közlekedtetése a Lehel térig. Ezen túl két opcióval számolunk:
A. szóló buszok nem közlekednek tovább, hanem sűrűbben járnak a metrópótlók, illetve
B. ritkább metrópótló közlekedés mellett a Lehel térig közlekednek a 120, 121, 220, 147 és 170/270 járatok.
Az M3 pótlóbuszok és a villamospótlás átszervezése
1. Mivel a legtöbb utas Újpest térségéből úgyis a belvárosba tart, ezért bevezetjük a gyorsjárati metrópótlót. A járat Újpest Központ és Újpest Városkapu után csak az Árpád híd, Lehel tér, Nyugati pu megállóhelyeken áll meg, és tovább közlekedik a 4-6 villamospótló vonalán (M3G-4-6), csúcsidőben 3 percenként, óránként 20 csuklós egységgel. Menetrend szerint a Lehel térig 3-5 perccel gyorsabb, mint a jelenlegi pótlóbuszoké.
2. A mindenhol megálló alapjárat szintén 3 percenként közlekedik csúcsidőben, Újpestről a Nyugati pu-on keresztül a 4-6 pótló vonalra fordul (M3-4-6).
Ez a kapacitás nagyjából ki is adja a nagykörúti villamospótlás igényét, és sok utasnak két-három átszállást is megtakarít (Lehel, Nyugati, Oktogon). Üzemvitelileg is előnyös, ugyanis a Szondi utcánál levő fordítás felszámolható. A Corvin negyednél a kétfajta pótló egymásba is fordulhat, útvonala megegyezik, csak megállókiosztása nem. Így előzés nélkül kijavítható, ha a rendszer valamelyik irányban szétzilálódik.
A buszraktár az Oktogonnál teljesen fölösleges, meg kell szüntetni!
3. Amennyiben a szóló buszokat nem hosszabbítjuk meg (A opció), megmarad egy sűrítőjárat Újpest és a Lehel tér között, szintén 6 percenként, hogy ott és akkor se csökkenjen a kapacitás. A sűrítőjárat a megállók forgalmától függően lehet gyors vagy lassú is, mindkét esetben közvetlenül az ugyanilyen típusú alapjárat előtt célszerű közlekedtetni.
A javasolt állapot összesítése
Összes csúcsórai kapacitás kínálat:
szakasz | jelenleg | tervezett (A opció, csak csuklós) | változás | tervezett (B opció, szóló is) | változás (szólót félnek számítva) |
Újpest-Árpád híd | 64 | 61 | -5% | 51+25 | -1% |
Árpád híd - Lehel tér | 74 | 71 | -4% | 61+30 | +3% |
Lehel tér - Oktogon | 0 | 40 | új kapacitás | 40 | új kapacitás |
Oktogon - Corvin negyed | 41 | 40 | -2% | 40 | -2% |
Amennyiben a szóló buszokat kizárjuk (A opció), célszerű még egy kicsit megemelni a kapacitást. A betétjáratot lehet sűríteni 6 percről 4-5 percre (+2-5 indulás, +1-3 járműigény), de ez a lámpaciklusok és az alapjárati követés miatt kevésbé célszerű. Másik lehetőség a meghosszabbított ráhordó járatok (196-M3, 122-M3) kisebb sűrítése.
Csúcsidőn kívül először a 122-M3 indulásai csökkennek, majd a 196-M3, azután a sűrítő M3, és csak legvégül a két alapjárat, így a Nagykörúton hosszú ideig biztosítható a 40 járat óránként.
Járműigény
A Futár adatai alapján a BKK egy déli órában az M3+M3A forgalmát 39 busszal, a 4-6 pótlást pedig 20 járművel biztosította (indulások száma: 40+31) ezek közül végállomásonként nagyjából 5-5 jármű (összesen 20) éppen megfordult vagy várkozott. Ez nagyjából azt jelenti, hogy csúcsidőben 70-80 buszra van szükség (FRISSÍTÉS: 18-án 16:10-kor 48+39=87 jármű volt kint, csúcshoz közeli indulásszámú órában). Ehhez képest az A opció járműigénye 15 tartalék esetén is megáll 70-nél. Ez azt jelenti, hogy az Oktogon-Lehel tér szakasz többlet teljesítményét fedezi az a kb 5 jármű, ami az Oktogonon nem várakozik.
Járat száma | Északi vá | Déli vá | járatok száma csúcsórában | menetidő | járműigény |
M3-4-6 | Újpest Árpád üzletház | Pál u / Corvin negyed M | 20 | 34 | 23 |
M3G-4-6 | Újpest Központ M | Pál u / Corvin negyed M | 20 | 30 | 20 |
M3 | Újpest Központ M | Lehel tér M | 10 (12/15) | 17 | 6 (7/9) |
196-M3, 196A hosszabbítás | Újpalota, Szentmihályi út | Lehel tér M | 6 | 14 | 3 |
122-M3, 122 hosszabbítás | Káposztásmegyer, Mogyoródi patak | Lehel tér M | 5 | 14 | 3 |
tartalék | 15 | ||||
összesen | 70 (71/73) |
Infrastrukturális feltételek
Az egyetlen kiépítendő a buszsáv a Lehel-tér - Nyugati - Szondi u között (is), összesen kb 800m hosszban, benne a Váci útról balra kanyarodás biztosítása a Teréz körútra a buszok előnyben részesítésével.
További lehetőségek
A rendszerbe komolyabb költség nélkül beemelhető lenne a 91-es buszcsalád, amely a Nyugatiban történő végállomásozás helyett Újpest vagy a Corvin negyed felé közlekedhetne tovább, esetleg összekötve más járatokkal.
A déli oldalon a Boráros téren végállomásozó járatok járhatnának be a Nagykörútra. Szépen adná magát a Boráros téren végállomásozó buszok meghosszabbítása, de ennek további infrastrukturális feltételei lettek volna (további 800m buszsáv), ugyanis a nagykörúti szűkület miatt a Boráros tér és a Pál utca között jelenleg nagyok a dugók.
Összegzés
A pótlóbuszozás sokkal utaasbarátabb módon is megoldható lett volna, ha a BKK hajlandó hozzányúlni a metrópótlókhoz is arra az időszakra, amíg a Nagykörút is felújítás alatt áll. De sajnos az utasbarát szemlélet is újra hiányzik, ez leginkább a Nyugatiba közlekedés blokkolásán és a lehetséges átszállásmentes ("átmérős") vonalak kialakításának blokkolásán látszik.
Ahogy mostanában megszokhattuk, sokkal utasbarátabb rendszer is kijött volna ugyanennyi költségből.
Melléklet
Járat száma | külső végállomás | régi belső vá | új belső vá | járatok száma csúcsórában | menetidő növekmény | plusz jármű igény |
170/270 | Rákospalota, Csömöri patak | Újpest Központ M | Lehel tér M* | 3 szóló | 15p | 2 szóló |
147 | Megyer, Julianus barát u | Újpest Központ M | Lehel tér M* | 4 szóló | 15p | 2 szóló |
220 | Újpest, Erdősor út | Újpest Központ M | Lehel tér M* | 9 szóló | 15p | 5 szóló |
121 | Rákospalota-Újpest, vasútállomás | Újpest Városkapu M | Lehel tér M* | 4 szóló | 14p | 2 szóló |
122 | Káposztásmegyer, Mogyoródi patak | Újpest Városkapu M | Lehel tér M* | 5 csuklós | 14p | 3 csuklós |
196A | Újpalota, Szentmihályi út | Újpest Városkapu M | Lehel tér M* | 6 csuklós | 14p | 3 csuklós |
34 | Békásmegyer, Újmegyeri tér | Lehel tér M | Lehel tér M | 5 csuklós | 0p | jelenleg is |
106 | Római úti ltp, Varsa u | Lehel tér M | Lehel tér M | 5 csuklós | 0p | jelenleg is |
120 | Újpest Központ M | Árpád híd M | Lehel tér M* | 5 szóló | 5p | 1 szóló |
32 | Örs vezér tere | Árpád híd M | Lehel tér M* | 8 csuklós | 5p | 2 csuklós |
26 | Nyugati pu | Árpád híd M | Nyugati pu (körjárat) | 6 csuklós | 5p | 2 csuklós |
mindösszesen A opció | 11 csuklós | 6 csuklós | ||||
mindösszesen B opció | 25 szóló, 11 csuklós | 12 szóló, 6 csuklós |