Hosszú töprengés után teszem közzé a javaslatomat az amúgy fölösleges és elbaltázott Galvani híd forgalmának elvezetésére a Ferencváros és Wekerle közötti Kiserdő letarolása nélkül.
Ha engem is megkérdeznének, ez a híd valószínűleg sosem épülne meg, helyette a sokkal jobb városszerkezeti helyen levő Albertfalvai híd készülne el, de az is csak nagysokára, mert jelenleg száz dolog van, ami a főváros közlekedésében előbbre sorolandó.
A Kiserdő megmentésére helyi civil mozgalom szerveződött, amelyet ellenzéki pártok is támogatnak, a felháborodás hatására pedig a terveket átgondolják, amelyet kormánypárti politikusok is szorgalmaznak. A mozgalom februárban alternatív tervet dolgozott ki. Itt leírok egy másik alternatívát.
A Kiserdőn keresztülvezető tervezett állapot (NIF)
2x2 sávos új közút jönne létre az erdőn át, sok ezer fa kivágásával, a pihenő funkció megszűnésével vagy jelentős megzavarásával.
Tervezett állapot vázlata:
Javasolt állapot
Nem épülne 2x2 sávos közút az erdőn át, hanem két ágon 2-2 sáv. Az egyik a jelenlegi 3-as villamos nyomvonalán az Ecseri út felé, a másik a jelenlegi 52-es villamos nyomvonalán a Határ út metróállomás felé. A két villamoság nem szűnne meg, hanem egyesülve átkerülnének egy új nyomvonalra a József Attila lakótelep tengelyében. Az 52-es villamos számára új végállomás létesülne az Ecseri úti metróállomásnál. A villamosoknak pedig a Határ útnál elvesző kapcsolat pótlására szükséges egy üzemi vágánykapcsolat a Száva garázzsal a lakótelepen keresztül.
Javasolt állapot vázlata:
Mi az, amit a javaslat megold?
- Megépülhet a Fürjes-féle sávorgia: a hídról levezetett forgalom mind a négy sávja. Csak kettéválasztva. A közúti forgalmat kétféleképpen is lehet szervezni: mindkét ág 2x1 sávon, vagy az egyik ág két sávon egyirányú az Üllői út felé, a másik visszafelé.
- A zöldfelületbe a beavatkozás minimális lesz, a Határ úti csomópontnál a szálloda mögötti területre, és a kocsiszín hátsó részére és az Illatos út – Határ út csomópont átépítésére korlátozódik.
- Wekerlén a zajterhelés lényegesen nem változik. A házak melletti Határ úton a forgalmat csillapítani lehet/kell, de a távolabbi villamossínek helyén kialakított út folyamatosabban fog zajterhelést adni, mint a csak néha elhúzó villamos. Ez a nagyobb terhelés távolabb, és a legtöbb helyen fasorral elválasztva keletkezik. A két hatás eredője kiszámítandó, én enyhe csökkenést vélelmezek.
- A József Attila lakótelep tengelyében fog járni villamos, nem a szélén, mint eddig. A lakók hozzáférése a közösségi közlekedéshez javul, a BKK egy buszjáratot felszámolhat, a villamosüzem üzemeltetési költségeiben növekedés nem várható, sőt a vágányhálózat rövidül, így a fenntartási költségek akár csökkenhetnek is.
Mi az, amit a javaslat nem old meg?
- Nem olcsó. A NIF által megmaradónak tervezett villamospályákat fel kell szedni, és új helyre építeni.
- A József Attila lakótelep zaj- és rezgésterhelése a villamos miatt növekedne, pakolóhelyszáma pedig némileg csökkenne, ez a telep széle környékén pótolható/pótlandó.
Természetesen –főleg a lakótelepen- mérlegre kell tenni az előnyöket és a hátrányokat, egy átfogó lakossági konzultáción kellene eldönteni, hogy megéri-e az ott lakóknak a villamossal járó jobb közlekedési ellátottság a plusz zaj és a telep szélén megnövekedő forgalom ellenében.