Az utóbbi időben komoly vita bontakozott ki Szentendre új vezetése és az állami beruházó között az új Eurovelo híd helyéről. A város a délebbi, Postás strandra érkező hidat favorizálta, az állam pedig a városközpontba érkezőt. A vitába a városközpontba érkező verzió mellett a teljesség igénye nélkül Révész Máriusz, Vitézy Dávid, és a Magyar Kerékpárosklub (amelynek egyébként magam is tagja vagyok) is beszállt. Szentendre döntött, a Postás strandnál akarja a hidat, ami Vitézy szerint l-e-h-e-t-e-t-l-e-n, így nem lesz híd sehol.
No de kérem uraim, kicsit hátrább az agarakkal!
Tudjuk, hogy a nép döntött, annak ellenére is, hogy Önök már jó előre megzsarolták őket, hogy ha a Postás strandra szavaznak, akkor nem lesz híd. Nyilván belátják, hogy ez nem szép dolog, Önök is ki lennének akadva, ha mások csinálnák meg ezt Önökkel. Számháborúzni pedig nem érdemes az 55%-os eredmény láttán, hiszen ez egy kétharmad: a Fidesz egyszer sem kapott ennyit parlamenti választáson, mégis egyedül alkotmányozhatott. A beruházó által preferált belvárosban két egymáshoz közeli helyszín viszont együtt sem tudott feleennyit sem felmutatni.
Ebben a szituációban szerintem minden érintettnek kellő szerénységgel és visszafogottsággal illene abba az irányba haladni, amerre a népakarat mutat.
Már csak azért is, mert az "akkor dafke nem épül híd sehol sem" döntéssel épp azok a szigetmonostoriak járnak a legrosszabbul, ahol a Fidesz épp ugyanúgy 55%-ot kapott az őszi választáson, mint most Szentendrén a Postás strand.
Bár szándékot a korrekcióra jelenleg sajnos nem látok, az egyetlen megoldás mégis az volna, hogy ki kell lépni az eddigi keretek közül. Ami egyébként a Fidesznek nagyon jól szokott menni, csak akarat kérdése.
Híd a Postás strandra a vízkutak fölött és a hozzá vezető piros szaggatottal jelölt út Szigetmonostor településszerkezeti tervében. Az állam szerint ezt oda lehetett rajzolni, de megépíteni már nem lehet.
Milyen keretekből is kellene kilépni?
Hogy a Postás strandra érkező híd a vízbázis miatt lehetetlen. Valóban, az út kutak mellett, azok védőövezetében vezetne. Az ivóvíz potenciális szennyezése valóban nem tréfadolog. Azonban gondoljuk végig józan ésszel: egyrészt ezt a nagyjából 1km hosszú szakaszt kerítés közé lehet zárni, ami a kutakhoz való fizikai hozzáférést megakadályozza. Ha pedig a véletlen szennyezéstől félünk, akkor a szennyezett víz elvezetését a következő séma alapján lehetne megoldani, ami mindent elvezet az út területéről:
A kerékpárútra kerülő szennyezést a területről kivezető csatorna keresztmetszeti sémája
Egyéb szándékos szennyezéstől, terrorakciótól tartani nem tűnik realisztikusnak. Legalább is érdemben nem teszi megközelíthetőbbé a területet a kerékpárút ahhoz képest, hogy manapság egy kereskedelmi forgalomban kapható drón rakományát bármely terrorista pillanatok alatt egyenesen a kutakra öntheti.
Továbbá máshol sem problémáznak ennyit a kérdésen: a Postástól légvonalban kevesebb, mint 3km-re délre, az Eurovelo Budapest felé menő szakasza éppen keresztülvágja a Szentendre Regionális Déli Vízbázis belső védőterületét, és karnyújtásnyira halad el a kutak mellett. Az egyetlen érdemi különbség, hogy ott nem Budapest ivóvizét nyerik ki, hanem az agglomerációét. De talán ugyanannyira kell védeni a kettőt, egyetértünk, igaz?
Kerékpárút az ivóvíz kutak tőszomszédságában Szentendrétől délre, a belső védőterületen is keresztülvágva (forrás: Google Maps)
Tehát közvetlenül ivóvíz kutak mellett mégis szabad kerékpárutat vezetni. Azaz tán nem is kellene olyan nagyon kilépni a keretekből? Legyen a híd a Postás strandnál!